Popis stavby

ŽELEZNIČNÍ TRAŤ PŘED MODERNIZACÍ ...

V osobním nádraží je 8 kolejí, 3 ostrovní nástupiště a 1 nástupiště vnější. Nástupiště jsou přístupná 2 podchody. Výpravní budova a přístřešky na nástupištích jsou chráněnou  kulturní památkou. Z nádraží vychází 1 kolej „plzeňské“ trati a 2 koleje „pražské“ trati. V prostoru mezi kolejemi „pražské“ a „plzeňské“ trati a ulicí Pekárenskou se nachází myčka kolejových vozidel.

„Plzeňská“ trať je vedena na náspu přes ulice Pekárenskou a Skuherského a přes vlečku Ferona, s traťovou rychlostí 40 km/h. „Pražská“ trať je vedena na úrovni terénu s traťovou rychlostí 60 km/h, na trati se nacházejí 2 úrovňové přejezdy s ulicemi Pekárenská a Skuherského.

V km 214,800 se „pražské“ a „plzeňské“ koleje spojí ve dvoukolejnou trať s traťovou rychlostí 100 km/h; v km 215,003 trať úrovňově kříží místní komunikaci do Husovy kolonie. V km 215,700 se nachází železniční zastávka České Budějovice severní zastávka s vnějšími nástupišti, mimoúrovňový přístup je zajištěn podchodem bez zastřešení schodišť.

Celý úsek je elektrizován střídavým systémem 25kV 50Hz, stanice České Budějovice a výhybna Nemanice jsou zabezpečeny staničním zabezpečovacím zařízením 3. kategorie typu elektronické stavědlo. Mezistaniční úsek České Budějovice – Nemanice je zabezpečen traťovým zabezpečovacím zařízením 3. kategorie automatický blok. Přejezdy jsou zabezpečeny světelným přejezdovým zabezpečovacím zařízením typu AŽD 71.

... A PO MODERNIZACI

Stavba „Modernizace trati České Budějovice – Nemanice I“ zahrnuje řešení osobního nádraží žst. České Budějovice (mimo jižního zhlaví) a řešení traťového úseku České Budějovice – Nemanice (mimo), zejména zdvoukolejnění úseku „plzeňské“ trati přes nadjezdy ulic Skuherského, Pekárenská a vlečku Ferona a rekonstrukci zast. České Budějovice severní zastávka.

V osobním nádraží žst. České Budějovice bude provedena rekonstrukce severního zhlaví, kolejí podél nástupišť, nástupišť, podchodů a dvou mostů (kolektor km  213,510 a most km 213,710 přes Rudolfovskou tř.). Odjezdový podchod v km 213,390 bude doplněn osobními výtahy pro bezbariérový přístup na nástupiště. Stávající památkově chráněné přístřešky budou zachovány. Nástupiště budou zvýšena na výšku 550 mm nad temeny kolejnic, umožňující bezbariérový nástup do nízkopodlažních vozidel. Nástupiště a podchody budou vybaveny orientačním a informačním systémem, včetně úprav pro osoby slabozraké a nevidomé.

Stávající jednokolejná trať (tzv. plzeňská kolej) přes nadjezdy ulic Skuherského a Pekárenská a vlečku Ferona bude zdvoukolejněna, drážní těleso bude rozšířeno směrem k průmyslové zóně. Zdvoukolejnění vyvolá zrušení stávající nevyhovující myčky kolejových vozidel včetně souvisejících provozů. V části úseku bude zřízena nová opěrná zeď a tři stávající mosty (km 214,109 – ul. Skuherského, km 214,294 – ul. Pekárenská a km 214,386 – vlečka Ferona) budou nahrazeny novými objekty. Směrem k ul. Nádražní bude pro ochranu před hlukem zřízena protihluková stěna délky přes 1 km.

Na stávajícím dvoukolejném úseku (tzv. pražské koleje) s přejezdy přes ulice Skuherského a Pekárenská bude snesena část jedné koleje, přejezdy v ul. Skuherského (km 214,097) a v ul. Pekárenská (km 214,273) budou rekonstruovány jako jednokolejné.

Cílem navržených úprav je jak zvýšení rychlosti jízdy vlaků, tak snížení četnosti jízd vlaků přes dvojici přejezdů. Opatření přispěje k lepší průjezdnosti oblastiv uliční síti, protože se zmenší doba uzavření obou přejezdů.

POZEMNÍ KOMUNIKACE

Modernizace železniční trati se dotkne i pozemních komunikací. V úseku mezi železničními přejezdy a ul. Nádražní bude provedena rekonstrukce ul. Pekárenské a ul. Skuherského se zvýšením podjezdné výšky pod mosty. U křižovatky ulic Nádražní a Pekárenská budou zlepšeny její parametry přidáním odbočných pruhů. Nově bude v ul. Nádražní zřízen záliv pro zastávku MHD a změny se budou týkat i trolejbusového vedení Dopravního podniku. Rozšíření ulice bude umožněno realizací nové opěrné zdi podél paty svahu železničního tělesa.

Navazující stávající dvoukolejný úsek trati bude modernizován klasickým způsobem: dojde k náhradě kolejového roštu novými kolejnicemi pružně upevněnými k betonovým pražcům, k sanaci pražcového podloží, odvodnění, trakčního vedení a zabezpečovacího zařízení. Při rekonstrukci mostu přes Dobrovodskou stoku bude upraveno koryto tak, aby umožnilo migraci živočichů. V souladu s územním plánem města České Budějovice budou vybudovány dva nové mostní objekty: jeden pro prodloužení ul. Klaricovy (km 214,940) a druhý pro přeložku koryta Dobrovodské stoky (km 215,025 Úrovňový přejezd na komunikaci do Husovy kolonie (km 215,003) bude z bezpečnostních důvodů zrušen, pro silniční spojení bude sloužit nová komunikace Propojení okruhů.

 

SEVERNÍ ZASTÁVKA 

Zastávka České Budějovice severní zastávka bude rekonstruována ve stávající poloze, na nástupištích budou zřízeny nové přístřešky pro cestující. Podchod pro pěší (km 215,729) bude zrekonstruován včetně doplnění jeho zastřešení. Posledním modernizovaným mostním objektem úseku bude most přes Pražskou tř. (km 215,836). Podél zastávky a přes most nad Pražskou tř. směrem k areálu střediska Empatie bude zřízena protihluková stěna délky 300 m. Mimo hranice stavby bude provedena rekonstrukce zabezpečovacího zařízení žel. přejezdu km 216,168 (ul. Hany Kvapilové).

(zdroj: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace)